Pre-Conference

Reflections on Lumière Galaxy. Workshop with Francesco Casetti

Universitätsstrasse 105, 10:00-14:00, EG 0/15

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2015 erschien Francesco Casettis Untersuchung The Lumière Galaxy. Seven Keywords for the Cinema to Come. Mit sieben programmatischen Schlagworten – “Relocation”, “Relics/Icons”, “Assemblage”, “Expansion”, “Hypertopia”, “Display” und “Performance” – wird ein Terrain abgesteckt, das seit einiger Zeit unter dem Begriff „Post-Cinema“ firmiert.

Casettis Anliegen ist ein Ausweg aus der Debatte, die zwischen einem baldigen und endgültigen ‚Tod des Kinos‘ und seiner vollständigen Auflösung in den ‚Neuen Medien‘ nur wenige Zwischenpositionen kennt. Sein Vorschlag ist ein zweigleisiger Mittelweg: Ja, das Kino verändert und transformiert sich, sichert dadurch aber zugleich sein eigenes Fortbestehen ab. Was sich weiterhin erhält, so Casettis These, ist demnach kein festes ‚Dispositiv‘ Kino, sondern ein besonderer Erfahrungszusammenhang, der sich in unterschiedlichen Medienformen und -formaten weiterhin manifestiert.

Mit Beiträgen von:
Friedrich Balke, Astrid Deuber-Mankowsky, Julia Eckel, Oliver Fahle, Janou Feikens, Lucas Frye, Felix Hasebrink, Giulia Ianniello, Elisa Linseisen und Leonie Zilch

Organisation und Kontakt:
Elisa Linseisen M.A. und Felix Hasebrink M.A.

Um Anmeldung wird gebeten.

Eine Veranstaltung der Professur für Filmwissenschaft mit dem Schwerpunkt Filmtheorie und Filmästhetik in Kooperation mit dem internationalen Master Film und audiovisuelle Medien.

 

 In 2015, Francesco Casetti published The Lumière Galaxy. Seven Keywords for the Cinema to Come. By suggesting seven key concepts – “relocaction”, “relics/icons”, “assemblage”, “expansion”, “hypertopia”, “display”, “performance” –, Casetti proposes a framework to analyze a large variety of phenomena that are usually labeled as “post cinematic”. His overall objective is to outline a middle ground between two apparently conflicting notions: on the one hand, the seemingly impending ‘death of cinema’; on the other, the complete convergence of cinema with digital and ‘new’ media. Casetti’s stance is a twofold one: Yes, cinema is changing and transforming itself at rapid speed. But by doing this, cinema does survive, managing to secure several of its characteristic traits even in new and formerly ‘uncinematic’ environments. What persists is therefore not a fixed ‘dispositive’ named cinema, but configurations of a cinematic experience across various media and formats.

Francesco Casetti will give a workshop at the Institute for Media Studies, with further contributions by Friedrich Balke, Astrid Deuber-Mankowsky, Julia Eckel, Oliver Fahle, Janou Feikens, Lucas Frye, Felix Hasebrink, Giulia Ianiello, Elisa Linseisen and Leonie Zilch.

The workshop will be hosted by the chair of film studies in cooperation with the M.A. program “International Master in Audiovisual and Cinema Studies” (IMACS) and the DFG research unit “Media and Mimesis”.