Wendelin Brühwiler: Material, Muster, Markierung – zur Konvergenz von Wertformaten um 1850

For English version, please scroll down.

In einer Studie zur Entwicklung der frühindustriellen britischen Konsumgüterindustrie hat Maxine Berg gezeigt, dass aus der Imitation von Importwaren eine wirtschaftliche Dynamik erwuchs, welche neue Herstellungsverfahren ergab – mehr noch, dass das Bemühen um die Nachahmung zu veritablen Prozessinnovationen führte, insbesondere in der Oberflächenbehandlung.[1] Mit Berg (und über sie hinaus) gedacht, konstituierten sich mit dem aufkommenden ‚erschwinglichen Luxus‘ im Laufe des 18. Jahrhunderts verfahrenstechnisch gegründete Praxisfelder, in denen vormals stärker gegeneinander isolierte Wertformate konvergierten und ineinander übersetzbar gerieten. Diese These im Hinterkopf, werde ich Qualifizierungs- und Bewertungsstrategien diskutieren, die Mitte des 19. Jahrhunderts in der französischen Kaschmirtextil-Industrie aufkommen. Anlass dazu gaben neue Rohmaterialien, welche an der Industrieausstellung von 1844 vorgestellt wurden und den Wert und die Warenidentität der aufwändig gearbeiteten Luxusartikel verunsicherten.

[1]    Maxine Berg: „From Imitation to Invention: Creating Commodities in Eighteenth-Century Britain“, in: Economic History Review 55/1 (2002), S. 1-30.

 

Material, Pattern, Marking – On the Convergence of Value Formats around 1850

In a study on the development of the early industrial British consumer goods industry, Maxine Berg showed that the imitation of imported goods gave rise to an economic dynamic which resulted in new methods of production – and furthermore, that the endeavour to produce imitations led to genuine process innovations, particularly in the area of surface treatment.1 Thinking in terms of Berg’s theory (and beyond it), it is clear that the emergence of ‘affordable luxury‘ in the course of the 18th century gave rise to fields of practice within process engineering where value formats that had previously been more clearly separate from one another converged and became intertranslatable. With this theory in mind, I will discuss strategies of qualification and evaluation which developed within the French cashmere textile industry in the mid-19th century. These were provoked by the introduction, at the Industrial Exposition of 1844, of new raw materials which unsettled the value and product identity of luxury goods produced through elaborate labour processes.

 

1/ Maxine Berg: ”From Imitation to Invention: Creating Commodities in Eighteenth-Century Britain”, in: Economic History Review 55/1 (2002), pp. 1-30.